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My Name Is Red (2) 커피와 이슬람

bitkhan 2009. 5. 7. 23:42

(2)커피와 이슬람

 

이 책에는 커피하우스에 대한 언급이 자주 나온다. (p.10, 12, 15-16, 75, 115, 119, 187, 195, 350-351)

 

커피가 문명화의 상징이라는 생각에, 16세기 오스만 투르크 제국에서 coffeehouse가 자주 언급되는 것이 신기하게 생각되었다.

 

I heard tell that …”ah, my devoted believers! The drinking of coffee is an absolute sin! Our Glorious Prophet did not partake of coffee because he knew it dulled the intellect, caused ulcers, hernia and sterility: he udnerstood that coffee was nothing but the Devil’s ruse. Coffeehouses are places where pleasure-seekers and wealthy gadabouts sit knee-to-knee, involving themselves in all sorts of vulgar behavior…(p.12)

 

 

 

그런데, (A History of World in 6 Glasses/Tom Standage/Walker(2005)을 찾아보니, 사실 커피는 유럽보다 더 먼저 이슬람에 받아들였졌다고 한다. 그리고 후에 유럽에 전달될 때, 기독교인들은 커피를 이슬람에서 온 것이라 하여 이단시하거나, 금지하기도 하였다. 그러나 커피가 유럽의 식자층에 받아들여진 것은 커피가 가진 특성때문이었다. 기독교 즐겨마시는 와인이 마실수록 사람을 취하게 하는 반면, 커피는 마실수록 정신을 맑게 하는 것이 매력적이었다.

 

Coffee, the sober drink, the mighty nourishment of the brain, which unlike other spirits, heightens purity and lucidity; coffee, which clears the clouds of the imagination and their gloomy weight; which illuminates the reality of things suddenly with the flash of truth.

-Jules Michelet, French historian(1798-1874) p.133

 

An anonymous poem published in London in 1674 denounced wine as the “sweet Poison of the Treacherous Grape” that drowns “ our very Reason and our Souls.” Beer was condemned as “Foggy Ale” that “beseig’d our brains.” Coffee, however, was heralded as

 

…..that Grave and Wholesome Liquor,

That heals the Stomach, makes the Genius quicker,

Relieves the Memory, revives the Sad,

And cheers the Spirits, without making Mad.

 

Coffee was the great soberer, the drink of clear-headedness, the epitome of modernity and progress- the ideal beverage, in short, for the Age of Reason.

 

Pp.135-136

 

커피가 아랍세계에 퍼져 나가서 메카와 카이로에 이른 것은 1510년이었다. 처음엔 커피의 생리적효과때문에 논쟁의 대상이 되었다. 커피는 원래의 종교적 화합에서 벗어나 사회적 음료가 되었다. 거리나, 시장, 또는 전문 커피점에 컵 단위로 팔렸다. 많은 무슬림에게 커피는 알코올의 대체재로 받아들여졌다.

 

Coffeehouses, unlike the illicit taverns that sold alcohol, were places where respectable people could afford to be seen. (커피하우스는 알코올을 파는 불법주점과는 달리 존경받는 사람들이 나타날 수 있는 장소였다.)

 

하지만 커피의 법적 지위는 분명치 않았다. 일부 무슬림 지도자들이 커피가 중독시키는 속성이 있다는 이유로 무하매드 선지자가 와인과 다른 알코올 음료를 금지한 것처럼 커피를 금지해야 한다고 주장했다. 1511, 메카에서는 칼벡(Kha’ir Beg)이라는 지방수령이, 커피를 법정에 올려, 판매 및 소비를 금지시키기도 하였다. 그러나 몇 달이 지나지 않아 카이로에서 칼벡의 판결을 뒤집었고, 다시 커피가 소비되기 시작했다.